Lapse areng 1.-5. eluaastal Sotsiaalsed ja emotsionaalsed oskused
Varajase Kaasamise keskus annab välja palju head ja olulist infot lapsevanemale. Nende koduleheküljelt https://www.vkkeskus.ee/ leiate rohkesti infot ja lugemist. Jagame ühte nende kirjutatud kokkuvõttet, mis annab hea ülevaate laste sotsiaalsetest ja emotsionaalsetest oskustest.
1-aastane laps
on võõraste suhtes häbelik;
nutab, kui ema või isa lahkuvad;
naudib mängusituatsioonis inimeste imiteerimist;
näitab välja konkreetseid eelistusi osade mänguasjade ja inimeste suhtes;
paneb proovile vanemate reageeringuid söömise ajal (nt toidust keeldumisel);
paneb proovile vanemate reageeringuid oma käitumise osas (nt reageerimine nutule, vanemate lahkudes);
on mõnes olukorras kartlik;
eelistab ema või regulaarset hoidjat teistele;
kordab tähelepanu saamiseks helisid või žeste;
sööb iseseisvalt sõrmedega;
sirutab asjadeni jõudmiseks kätt või jalga.
2-aastane laps
järgib teiste, eriti vanemate ja suuremate laste käitumist;
teadvustab endale, et ta on teistest eraldiseisev isiksus;
suhtub teiste laste seltskonda entusiastlikult;
näitab välja kasvavat iseseisvust;
näitab välja trotslikku käitumist;
aasta keskel suurenevad vanemate lahkumisel ärevuse episoodid, seejärel need kaovad.
3-aastane laps
tunneb uhkust oma saavutuste üle;
kujuneb välja eakaaslastega suhtlemine;
saab aru mõistetest "minu oma" ja "tema oma";
laps osaleb lühikestes dialoogides, sh algatab ise dialooge - eelkõige midagi küsides, paludes;
kommenteerib enda ja kaaslase sooritatud tegevust (räägib, mida tehti) 2-3 lausungiga;
võib karta tundmatuid ja uusi asju.
4-aastane laps
on huvitatud uutest kogemustest;
teeb koostööd teiste lastega;
mängib "ema" või "isa";
on fantaasiamängudes üha leidlikum;
paneb riidesse ja võtab riidest lahti;
peab läbirääkimisi konflikti lahendamiseks;
on võrreldes kolmeaastasega iseseisvam;
kujutab ette, et paljud tundmatud pildid võivad olla "koletised";
näeb ennast tervikliku inimesena (keha, vaim, tunded);
ei suuda sageli eristada fantaasiat ja tegelikkust.
5-aastane laps
tahab sõpradele meeldida;
soovib olla sõprade moodi;
nõustub suurema tõenäosusega olemasolevate reeglitega;
meeldib laulda, tantsida, näidelda;
näitab üles iseseisvust (suudab naabril iseseisvalt külas käia);
on teadlik seksuaalsusest;
suudab eristada fantaasiat tegelikkusest;
on vahest nõudlik ja vahest koostööaldis.